Πέμπτη, 22 Απριλίου 2010

Εκπαιδευτικό Σύστημα - Βάση Ανάπτυξης & Ευημερίας

του Αντώνη Λουτράρη, μέλους Σ.Ε. Νεολαίας ΠΑ.ΣΟ.Κ. Αρχανών Ηρακλείου

Η εκπαίδευση αποτελεί βασικό συστατικό κάθε αναπτυγμένης κοινωνίας. Είναι ο θεμελιώδης λίθος της παιδείας και του πολιτισμού και παράλληλα αποτελεί τη μεγαλύτερη επένδυση κάθε κράτους για ένα καλύτερο και ελπιδοφόρο μέλλον.
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μία στροφή από τα Ευρωπαϊκά κράτη προς τη κοινωνία της μόρφωσης, της κατάρτισης, της δια βίου μάθησης και του πολιτισμού. Μία στροφή που ενσωματώνει ένα καινούργιο μοντέλο εκπαίδευσης μέσα από ένα σύγχρονο και ουσιαστικό εκπαιδευτικό σύστημα εναρμονισμένο πλήρως με τις απαιτήσεις των νέων τεχνολογιών.

Ποια είναι όμως η πραγματικότητα του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας μας στις μέρες μας;

1. Έχουμε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που δεν αξιολογείται, δεν καταγράφονται δηλαδή με επιστημονικό και συστηματικό τρόπο τα δυνατά και αδύνατα σημεία του. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, η όποια παρέμβαση πραγματοποιείται για τη βελτίωσή του, να μην αποδίδει τα αναμενόμενα, απόρροια της επιφανειακής γνώσης των προβλημάτων.

2. Μεγάλο μέρος των εκπαιδευτικών είναι ανεπαρκώς καταρτισμένο όχι μόνο στα πανεπιστήμια και τα Α.Τ.Ε.Ι αλλά και στις δύο πρώτες βαθμίδες του εκπαιδευτικού συστήματος. Δεν υπάρχει συγκροτημένο σχέδιο τακτικής ,υποχρεωτικής και οργανωμένης επιμόρφωσής τους με αποτέλεσμα την χαμηλή ποιότητα παρεχόμενης εκπαίδευσης στους μαθητές και τους σπουδαστές μας.
3. Παρατηρείται μία κοινωνική και εκπαιδευτική απαξίωση της Τεχνικής και Επαγγελματικής εκπαίδευσης. Η συνεχής υποχρηματοδότηση από τις εκάστοτε κυβερνήσεις έχει καταστήσει το κλάδο αυτό σε μηχανισμό παραγωγής ανεπαρκώς εκπαιδευμένων τεχνίτων-επαγγελματιών. Απο την άλλη, ο παραγκωνισμός του κλάδου αυτού οδηγεί στη συσσώρευση υποψηφίων για την εισαγωγή στη Τριτοβάθμια εκπαίδευση και κατά προέκταση τη δημιουργία γενεών ανέργων και ημιαπασχολούμενων.

4. Τα φροντιστήρια έχουν ουσιαστικά υποκαταστήσει τα σχολεία στη βαρύτητα φοίτησης και κυρίως στην αξιοπιστία. Πλέον το λύκειο έχει μετατραπεί σ ένα προπαρασκευαστικό σχολείο κακής ποιότητας για τα πανεπιστήμια και οι υποψήφιοι φοιτητές επιλέγουν το φροντιστήριο το οποίο με όρους ιδιωτικής οικονομίας λειτουργεί καλύτερα και ποιο οργανωμένα από το σχολείο.

5. Η μέχρι τώρα αντιμετώπιση της πολιτείας για τη Παιδεία και το πολιτισμό δείχνει ότι δεν υπήρξε προτεραιότητα στην πολιτική ατζέντα της και αυτό διακρίνεται εμφανώς στα ποσά που διετέθησαν στη κατάρτιση των προηγούμενων προϋπολογισμών. Η παιδεία πλέον και ο πολιτισμός όχι μόνο έχουν ουσιαστικά διαχωρισθεί στη συνείδησή μας αλλά έχουν υποβαθμιστεί οικονομικά, κοινωνικά και θεσμικά με αποτέλεσμα τη δημιουργία λανθασμένων προτύπων, ιδανικών και αξιών στη καθημερινότητά μας.

Είναι περισσότερο από επιτακτική λοιπόν η ανάγκη ουσιαστικής μεταρρύθμισης του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Μία εκ νέου διαμόρφωση που θα ξεκινήσει από την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και θα ολοκληρωθεί με ένα καινούργιο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των Α.Ε.Ι και Α.Τ.Ε.Ι της χώρας.

Μία ουσιαστική μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος θα πρέπει να είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με μία γενναία χρηματοδότηση της εκπαίδευσης ενισχύοντας το δημόσιο χαρακτήρα της εκπαίδευσης, με την ένταξη στα σχολικά δίκτυα χιλιάδων παιδιών που για λόγους κοινωνικής παθογένειας βρίσκονται εκτός των ‘’τοιχών’’. Να συνδέσει την εκπαίδευση με την εργασία και τα πτυχία με το επάγγελμα απαιτώντας το δικαίωμα για σταθερή και μόνιμη εργασία με αξιοπρεπή μισθό αποστασιοποιημένη από τις νεοφιλελεύθερες επιταγές που θέλουν την αγορά να προστάζει και την εκπαίδευση να υποτάσσεται.

Η μόρφωση είναι δύναμη που πρέπει να τη κατέχει ο καθένας για την αξιοπρεπή διαβίωσή του. Ένα ολοκληρωμένο σχέδιο οφείλει να περιέχει μέτρα ώστε η μόρφωση σε ΟΛΕΣ τις βαθμίδες της να είναι προσιτή για ΟΛΟΥΣ. Στη φτωχή οικογένεια, στους ανέργους και τους μετανάστες χωρίς να θέτονται οικονομικοί(και άλλων ειδών) φραγμοί. Στις αδύναμες κοινωνικές ομάδες, όπως ΑμΕΑ να μπορούν να έχουν πρόσβαση σε όλο το φάσμα της εκπαίδευσης χωρίς διάκριση,ηθελημένη ή μη. Στους μαθητές της περιφέρειας, οι αποστάσεις και τα όποια άλλα πιθανά εμπόδια να μην αποθαρρύνουν τη συμπλήρωση τουλάχιστον της βασικής εκπαίδευσης. Στους ενήλικες, με την περιτέρω επέκταση και ενίσχυση του θεσμού της δια βίου μάθησης.

Το υπουργείο Παιδείας παρά τις αρκετά δυσμενείς οικονομικές και αναπτυξιακές συνθήκες που επικρατούν έχει κάνει ένα πρώτο βήμα καταθέτοντας ένα ολοκληρωμένο σχέδιο λειτουργίας της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που κινείται σε πλαίσια ουσιαστικής και εκ βάσεως αλλαγής της κατάστασης του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Σύντομα θα πρέπει και πάλι να ξεκινήσει η συζήτηση και για τη τριτοβάθμια εκπαίδευση, μία συζήτηση διακομματική με ενεργή συμμετοχή στη κατάθεση προτάσεων και στη διαμόρφωση ενός νέου θεσμικού πλαισίου λειτουργίας
όλης της ακαδημαϊκής κοινότητας και των εμπλεκόμενων φορέων.

Η διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου πλαισίου λειτουργίας για τη τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι ένα από τα μεγάλα στοιχήματα που ανοίγονται για τη Νεολαία ΠΑ.ΣΟ.Κ. Οφείλουμε ως χώρος να πρωτοστατήσουμε στις διαρθρωτικές αλλαγές για το Πανεπιστήμιο και τα Α.Τ.Ε.Ι., να είμαστε εμείς αυτοί που θα διαμορφώσουμε τη πολιτική ατζέντα και θα ανοίξουμε το διάλογο για τις μεγάλες μεταρρυθμίσεις στη Παιδεία και θα παλέψουμε ξανά για την ενίσχυση και προάσπιση του δημόσιου χαρακτήρα της.

Ας είμαστε συνεπείς στο ραντεβού της ιδιαίτερα κρίσιμης πολιτικής συγκυρίας, μίας συγκυρίας που προτάσσει ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις ουσιαστικές αλλαγές για μια νέα πορεία ανάπτυξης και ευημερίας της χώρας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πρότεινε...